Relativeren


Relativeren. Simpel gezegd en moeilijk gedaan.

Net als dingen in je leven loslaten. Of buiten je comfortzone gaan. Tegenwoordig moeten we dat allemaal kunnen. Over loslaten en buiten je comfortzone gaan daar kom ik nog een keer op terug in een andere blog. Nu gaat het over relativeren. Ofwel niet van een mug een olifant maken. Een mug is een mug en.... afijn....


In de praktijk lijkt dat dus best moeilijk, de betrekkelijkheid van problemen inzien. En soms kun je dat zelf ook niet meer alleen. Je draait in kringetjes in je hoofd en het is allemaal heel erg groot.

Een olifant dus.


Hoe gaan we alles weer in perspectief zien? Juist tijdens deze coronacrisis lijkt er geen lichtpuntje te zijn. Waar is het einde? Natuurlijk ga ik je zo wat tips geven om te kunnen relativeren. Maar eerst wil ik je het tegenovergestelde van relativeren laten zien, zodat je weet: 'Ja, ik doe het tegenovergestelde!'. Ik zit te doemdenken!' (Het woord 'doemdenken', gebruikten Van Kooten en De Bie in 1980 voor het eerst in een van hun televisieprogramma's).


Je bent dus het tegenovergestelde aan het doen als je fundamentalistisch denkt, of alles absoluut maakt ( nooit of altijd) . Als je zwart-wit denkt relativeer je ook niet. Juist in het grijze gebied huist de nuchterheid.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je de boel wat nuchterder gaat bekijken?


Tip 1:

Ga wandelen! ( niet verrassend deze tip van een wandelcoach 😉) In de natuur kun je gewoon niet anders dan relativeren. Een simpele wandeling of een ommetje van minimaal 20 min helpt. (download gratis deze app voor je dagelijkse ommetje: https://www.hersenstichting.nl/ommetje/)


Tip 2:

Neem een andere waarnemingspositie aan. Neem eerst eens het perspectief van jezelf aan. Hoe zie jij de zaak? Neem dan de positie van een ander persoon aan. Bijvoorbeeld iemand uit een ander land. Neem dan het perspectief van een neutrale vlieg op de muur aan. Wat zie en hoor je?


Tip 3:

Leer de kunst van relativeren van nuchtere mensen. Wie in jou omgeving kun je omschrijven als nuchter? Nuchtere mensen zijn heel goed in relativeren. Nuchtere mensen hebben een sterke realiteitszin, omdat ze objectief kunnen kijken. Ze laten zich niet overweldigen door gevoelens. Ze hebben een bepaalde meditatieve rust.


Tip 4:

Doe aan zelfrelativering. Dat betekent dat je jezelf niet al te serieus neemt. En dat is erg gezond. Lach om jezelf, je eigen tekortkomingen, zwakke punten en menselijke fouten.


Je kunt ook te veel relativeren. Je moet namelijk niet weglopen voor je emoties door maar te blijven relativeren ( bagatelliseren). Soms is iets gewoon niet fijn, en daar mag je om huilen en daar mag je je somber om voelen en klagen op zijn tijd mag ook best.


Denk je nou, 'poeh wat lijkt me dat lastig?' Ik sta er om bekend dat ik aardig nuchter ben (tip 3) en je kunt ook nog met me wandelen (tip 1). Ook in deze coronatijd loop en coach ik en we houden de 1.5 meter afstand in de gaten. Maak hier je afspraak: https://www.wandelcounselor.nl/contact

304 keer bekeken

Go for a walk,

think new thoughts

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now